Frågor och svar
Nedan hittar du svar till vanliga frågor om bl.a. hur anmälan till SMOB:s kurser och utbildningar går till.
Hur anmäler jag mig?
Genom att klicka på respektive kurs, lämna dina uppgifter och anmäla ditt intresse för aktuellt kurstillfälle.
Det blir fel när jag försöker anmäla mig - vad ska jag göra?
Säkerställ att du har skrivit in alla uppgifterna, och valt din organisation under Företag. Ibland behöver du uppdatera din webbläsare eller byta den för att det ska gå och klicka på Boka. Om felet kvarstår - kontakta smob@sh.se så försöker vi hjälpa dig.
Vad händer efter jag anmält mitt intresse?
Du kommer att få ett mejl med information om hu du skapar ett eduID för att få tillgång till lärplattformen Canvas. När du skapat ett eduID blir du registrerat på den aktuella kursen. Denna process administreras manuellt så det kan dröja någon dag innan din anmälan blir registrerad.
Vem får anmäla sig till grundkursen och hur många platser har ni?
Anställda inom myndigheter, arbetsmarknadens parter och näringslivsorganisationer som är en del av SMOB. På grundnivå är antalet platser i princip obegränsat.
När kan jag gå kursen?
När som helst under en kalendermånad. Grundprincipen på SMOB:s grundkurser är att man ska kunna genomföra dem i sin egen takt när arbetet tillåter. Begränsningen med kalendermånaden beror på att SMOB är delfinansierat av Europeiska Socialfonden och all tid som en deltagare deltar i ett sådant projekt ska redovisas varje månad.
Hinner man inte genomföra kursen under en och samma månad är det inget hinder men det är bra ha dialog med kursadministrationen genom att mejla till smob@sh.se. Hinner man inte alls börja på en tilltänkt månad kan man bli ombokad på ett kurstillfälle en annan månad i stället.
Kan man avanmäla sig till kurs eller avboka?
Ja, ta kontakt med SMOB: smob@sh.se.
Hur genomförs kurserna?
Grundkursen genomförs digitalt på Södertörn högskolas lärplattform Canvas i form av förberedande kursmaterial, webbaserade föreläsningar och kunskapsquiz.
Hur får jag tillgång till kursmaterialet?
På lärplattformen Canvas när stegen för anmälan och kursregistrering är genomförda.
Finns det andra kurser än de på grundläggande nivå?
Kurser på mer avancerad nivå kommer erbjudas inom ramen för SMOB men är under arbete och planeras till hösten 2025.
På avancerad nivå på t.ex. specialistutbildningar kommer antalet vara begränsat, det kommer att finnas krav på förkunskaper och att man ha en viss funktion/roll på organisationen.
Ger kurserna högskolepoäng?
Grundkurserna inom SMOB ger inga högskolepoäng. Vissa delar av kurserna inom kriminologi som ges på Södertörns högskola från och med hösten 2025 kommer även kunna erbjudas som uppdragsutbildning för yrkesverksamma. Fler frågor om dessa kurser kan ställas till adress kriminologi@sh.se.
Kan jag gå bara vissa delar av utbildningen?
Kurserna är uppbyggda så att alla delar ska genomföras för att bli godkänd.
Jag har gått kursen och får ett mejl om att attestera min nedlagda tid - varför ska jag göra det?
SMOB är delfinansierat av Europeiska Socialfonden och all tid som en deltagare deltar i ett socialfondsprojekt ska redovisas. Genom denna tidredovisning möjliggörs också medfinansieringen som partnerorganisationerna har gått med på SMOB.
Hur gör jag det?
Efter en avslutad kurs kommer du få ett mejl med rubriken "Dags att redovisa din nedlagda tid". Följ länken i det mejlet för instruktioner för attestering. Du kan även hitta instruktionerna här: Tidsattestering.
Observera att vissa delar i kursadministrationen hanteras manuellt så attesteringsmejlet kommer att skickas ut i slutet av den kalendermånad då du har gått kursen. Du kan därmed behöva vänta någon dag efter en avslutad kurs innan du kan attestera din tid.
Hur behandlas mina personuppgifter?
Se mer information här: Hantering av personuppgifter.